Xarxes socials a través de la fotografia i l'arqueologia #microhistoriesdexploradors

Nom del museu / centre on es desenvolupa l’activitat

Museu d’Arqueologia de Catalunya - Barcelona

Nivell o nivells als quals s’adreça l’activitat

  • Secundària
  • batxillerat

Tipologia de l’activitat

Visita - Taller interactiu presencial / Virtual

Descripció

La transformació dels formats constitueix una de les constants del nou escenari de comunicació cultural, les tecnologies digitals col·laboratives són les principals responsables i les xarxes socials el testimoni més immediat. En aquestes plataformes ha trobat el Museu d’Arqueologia de Catalunya el recurs idoni per donar l'oportunitat a nois i noies de passar del aprenentatge contemplatiu al interactiu, amb la democratització de la producció de continguts culturals, gràcies a un mitjà que fan servir sovint i que coneixen molt bé. Pinterest es convertirà en aquest cas, gràcies a la combinació de la fotografia d'una peça arqueològica i un text curt, en una eina de col·laboració per  compartir i debatre idees i punts de vista, permetent veure a través dels ulls de l'altre per desenvolupar l'empatia, fets molt significatius en una etapa en la qual els adolescents demanden una creixent autonomia que afavoreixi una major experiència vital, alhora que necessiten expressar-se i ser crítics.

Volem descobrir l'ús cultural de les xarxes socials, fent d'aquestes una eina habitual d'aprenentatge. Que els alumnes puguin construir dinàmiques pròpies d'aproximació al discurs museístic arqueològic aplicables a la aprehensió de la resta d'àmbits acadèmics, promovent les seves pròpies capacitats comunicatives, tant lingüístiques i visuals, com artístiques i culturals.

Per què?

  • Desenvolupar habilitats en l'ús de xarxes socials que permetin convertir-les en eines didàctiques plausibles, amb Pinterest com a paradigma. 
  • Promoure la interpretació artística de les peces arqueològiques mitjançant una aproximació més reflexiva, gràcies a l'ús del llenguatge híbrid format per una fotografia més un text relacionat. 
  • Experimentar una relació interactiva amb el museu passant de ser receptors a productors de continguts, que no s'acaba quan finalitza la visita.

Què cal saber per poder fer l'activitat? 

  • Conèixer el valor de l'arqueologia a l'hora de proveir objectes que són alhora obres d'art i fonts de construcció del coneixement històric, i entendre les diferències entre un museu d'art i un d'arqueologia. 
  • Saber obrir un perfil i publicar una fotografia en una xarxa social.

Què aprendrem? 

  • Com convertir les xarxes socials en eines per al desenvolupament acadèmic actual o professional futur. 
  • Com afrontar la recepció en un museu a través del discurs proposat per aquest o d'un alternatiu creat per nosaltres gràcies a la fotografia. 
  • Crear un projecte fotogràfic cohesionat, publicar-lo en una xarxa social i a promocionar-lo obtenint un bon nivell de repercussió personal.

Com ho farem? 

En primer lloc coneixerem els diferents usos de les xarxes socials, centrant-nos en les bones pràctiques de l'ús cultural. Després descriurem els paràmetres segons els quals farem un projecte fotogràfic cohesionat, per passar a explorar el museu a la cerca de les peces arqueològiques que més ens interessin per fotografiar-les. Finalment, es publicaran els projectes a Pinterest perquè els puguem apreciar i compartir, despertant, d'aquesta manera, la consciència col·laborativa d'intercanvi d'informació, i fent que l'experiència en el museu no s'acabi amb la finalització de la visita.

No ens oblidem de l'avaluació, un cop acabem hem de saber ...

  • Quines són les formes d'actuació idònies en les xarxes socials; seguretat, respecte, estil ...
  • Apreciar les peces arqueològiques pel seu doble valor: artístic i històric.
  • Crear una comunitat on-line per la producció de continguts culturals que funcioni de manera col·laborativa amb un bon feedback.
  • Respectar la propietat intel·lectual, tenint en compte les pautes ètiques de citació de fonts emprades.

Idiomes

  • Català
  • Castellà

Material

Dades de concertació i venda

  • Telèfon de concertació de visites: 93 423 21 49 / 93 424 65 77
  • Correu electrònic: macvisites.acdpc@gencat.cat
  • Preus: 3,0 € per alumne/a, (grups de 20 alumnes o més), 60 € (grups de 20 alumnes o menys)
  • Durada: 2 h


Twitter
Facebook